FAQ

Ofte stilte spørsmål

Noe du lurer på? Kanskje du finner svaret her:

Vi anbefaler alle som kan ringe 113 om å gjøre det. Og det er selvfølgelig best. Men, om du ikke er i stand til å ringe selv er SafeApp redningen. Om du har besvimt, sitter fast, fått et illebefinnende, ikke når frem til telefonen eller trygghetsalarmen gjør SafeApp nød anropet for deg.  

Nei. SafeApp kontakter den/de personene du har definert i forkant. Dette er person(er) du stoler på og som tar avgjørelsen på dine vegne, om det er å ringe en nabo, turvenn, eller 113 bestemmer de. 

SafeApp lokaliserer hvor alarmen kommer fra via satelittlokasjonen din og sender adresse, evt. kartlokasjon sammen med alarmsignalet slik at det blir enkelt å finne deg. 

SafeApp etterlater ingen elektroniske spor når den er aktiv, så ingen kan spore eller overvåke deg. Det er først når det går en alarm at din lokasjon distribueres. Og da kun til de du har satt opp til å motta alarmen.

Nei, SafeApp bruker ikke noe strøm når den er aktivert, så den vil ikke tappe noe ekstra strøm fra din telefon ved bruk. 

Nei, SafeApp er avhengig av at du har dekning. For de som ferdes ofte der det ikke er dekning må man over på satellittkommunikasjon. Vi har løsninger for dette, ta kontakt for mer info. 

Heldigvis ingenting. Om det skulle gått en alarm da ville du vært ute av stand til å stoppe alarmen. Man vil ikke sette i gang en redningsaksjon på bakgrunn av flatt batteri … 

En trygghetsalarm krever at brukeren selv trykker på knappen. Om du faller eller ikke når frem til knappen kan du være ille ute. SafeApp sender alarm når du selv ikke er i stand til å tilkalle hjelp. SafeApp vil være et godt supplement.  

Som alt annet krever SafeApp litt tilpasning til bruker, dette gjøres kun en gang. Alarmtid, når alarmen skal gå, hvor lenge det skal ha vært inaktivitet osv. settes opp i appen.  

De fleste uhell skjer i hjemmet. Så for ekstra trygghet kan SafeApp hjelpe. Om man setter alarm på f.eks. 8 timer på dagtid vil det være nok om telefonen beveger seg 1 til 2 ganger om dagen.  

Nei, men SafeApp reagerer på inaktivitet og med SafeApp aktivert vil telefonen sende en alarm når tiden du har definert inntreffer. Da må du trykke «jeg er ok» nå og da for at det ikke skal gå alarm eksternt.

Nei, det er helt gratis.  

SafeApp har kun et kunderegister, med betalingsinformasjon Ingen andre data om brukere registreres hos oss. All utvikling skjer internt med egne ansatte utviklere i Norge, så det er aldri data som sendes eller distribueres ut fra våre lokaler.  

Nei, all programmering og utvikling skjer av fast ansatte utviklere i SafeApp så vi har full kontroll på all programvare.